Erik en Karin Rossing
Eigenaren TX44
Van een restaurant in Drenthe overstappen naar een rondvaartboot op Texel. ‘Het was toch iets anders dan we vooraf hadden ingeschat’, erkent Erik Rossing van de TX44. ‘Wat we vooral hebben geleerd? Om zelf wat makkelijker te worden. Dat werkt veel fijner en het komt de sfeer ten goede.’
Vijf jaar geleden ging het roer om. Hoewel Texel geen onbekende plek was voor Karin en Erik Rossing, zij werkten er eind jaren negentig in De Lindeboom. Daarna hadden ze bijna vijfentwintig jaar een goedlopend restaurant in het Drentse Eext. ‘Een luxe buffetrestaurant, een hype in die tijd, want toen was uit eten gaan nog een feest. Wij waren de eersten met all-you-can-eat’, haalt Erik herinneringen op. Hij trad daarnaast op als volkszanger. ‘Maar we zeiden altijd dat áls we nog eens iets wilden, we terug naar het eiland zouden gaan’, zegt Karin.
Erik werd ziek en gebruikte zijn herstelperiode om alle vaarbewijzen te halen. ‘Waarom? Ik heb altijd iets met water en varen gehad. Als we vrij waren gingen we naar Friesland, een sloep huren.’ Erik had de horeca wel gezien, maar Karin genoot nog van het werk en het contact met mensen. De TX44 leek de ideale combinatie voor beiden.
Perfectionistisch
Vol plannen ging het tweetal in 2019 aan de slag. ‘We hadden kennis van horeca en ik kon varen. Maar als je dan begint, weet je eigenlijk niet wat je overkomt’, lacht Erik. Karin memoreert dat ze vooral te perfectionistisch waren en veel te veel wilden. ‘We dachten dat we álles moesten doen. We hadden een enorm uitgebreide lunchkaart, deden feesten en partijen, ik bediende aan tafel, achteraf gezien erg onpraktisch als ik alleen was. En ook niet nodig. Mensen komen om te varen, de rest is bijzaak. Als er iets niet was, dachten wij in die tijd dat dat een probleem was. Het duurde echt wel even voor die knop om ging.’
Een mooie route en veel leuke informatie onderweg, dat is de aantrekkingskracht van de TX44. Gaandeweg daalde dat besef in. ‘Pannenkoeken bakken of afgehuurd worden voor een evenement lijkt bedrijfsmatig leuk, maar je zit altijd met het weer. Als het te hard waait gaat dat niet en moet je mensen teleurstellen. Dat geeft stress, dus daar zijn we mee gestopt.’
Gasten, geen klanten
De coronaperiode was voor veel ondernemers een lastige tijd. Erik en Karin leggen uit dat het hen óók veel heeft gebracht. ‘Doordat we moesten improviseren, kwamen we er bijvoorbeeld achter dat mensen het helemaal niet vervelend vinden om hun drinken bij de bar af te halen.’
De mensen die bij hen aan boord komen – ‘wij spreken van gasten, nooit van klanten’ – willen ze een ontspannen, optimale ervaring bieden. Onze gasten mogen bijvoorbeeld ook hun eigen eten en drinken meenemen. Erik: ‘Vader, moeder, twee kindjes, hard werken en weinig overhouden. Dan gaan ze op vakantie naar Texel en dan begint het natuurlijk. Wij willen ze toch zo’n uitje als dit bieden.’
Sappige verhalen
De verhalen die Erik onderweg vertelt zorgen voor een bijzondere belevenis. Hij heeft veel ervaring met presenteren, onder andere voor televisie. ‘Je moet het smeuïg maken. De vaste dingen gaan via een computerstem en daarnaast zijn er elke dag andere wetenswaardigheden waarover ik iets zeg. We gaan naar de zeehonden en een rondje door de marinehaven. Ik kijk elke dag wat er ligt en ik lees van alles, zodat ik altijd wel wat te melden heb. Daarom heb ik tegenwoordig ’s ochtends geen stem meer’, zegt hij, met inderdaad een vrij rasperig geluid ‘Daardoor is het zingen ook verleden tijd.’ Hij geniet ervan als mensen het leuk hebben aan boord.
De onderlinge verstandhouding met de andere rondvaartbedrijven op de haven is goed. ‘We doen allemaal net wat anders, dus we zijn eigenlijk geen concurrenten. We lopen de deur niet plat bij elkaar, maar toen er gedoe met de gemeente was over de loketten, hebben we wel de koppen bij elkaar gestoken en zijn we gezamenlijk opgetrokken. Dat werkt natuurlijk veel beter.’
Weemoed
Over de toekomst van de haven is veel te doen. ‘De gemeente moet beseffen dat een haven nooit winstgevend wordt, maar geld kost. De vissers zijn weg. Dat is tragisch, maar dat komt niet meer terug. Ik snap de weemoed en het is een triest gezicht. De haven is echter niet altijd leeg. Als je in het seizoen komt, ligt het hier helemaal vol met bruine vloot. Daarbuiten zijn het de rijnschepen’, zegt Erik, die enigszins sceptisch is over de plannen die er worden ontwikkeld. ‘Dat gaat vooral over dingen rond de haven. Meer winkeltjes, meer horeca? Daar hebben de vissers op zich niks aan. Er zijn best mooie plannen bij, maar daar krijg je je havengeld niet mee binnen. Het liggeld is enorm omhooggegaan, daarmee zitten we echt aan de top.’
Waardering
Marco Tuntelder van Van Braak Accountants is de vaste accountant en gewaardeerd adviseur van Erik en Karin. Hoe ze elkaar hebben leren kennen is eigenlijk een grappig verhaal. Marco begeleidde de verkoop van de TX44 voor de familie Hutjes. Hij was op vakantie in Drenthe, niet ver van het restaurant van Karin en Erik, die bezig waren met de overname van de rondvaartboot. ‘We hadden daar regelmatig contact over en hebben Marco uitgenodigd om een avond met zijn gezin te komen eten. Dat klikte zo goed dat we besloten om, als onze vaste boekhoudster er ooit mee stopte, naar Van Braak over te stappen. Dat is gebeurd en daar zijn we hartstikke blij mee. De lijntjes zijn kort. Als er wat is, is het meestal met één telefoontje opgelost’, beaamt Karin.