Manon Daalder en Marscha Bonne
Eigenaren STEK conceptstore in Den Burg
Op steeds meer plaatsen verdwijnen winkels en komen panden te huur. Ook Texel kampt met een terugloop in het winkelbestand. Dat weerhield Manon Daalder (23) en Marscha Bonne (27) er niet van om afgelopen voorjaar in de Weverstraat STEK conceptstore te openen. Zonder twijfels vooraf, want de jonge ondernemers weten exact wat ze willen. En wat niet. Zilt & Zakelijk zocht ze op.
Wat is eigenlijk een conceptstore?
Marscha: ‘Een conceptstore is een winkel die is gebaseerd op een bepaalde levensstijl. Doelgroepgericht, met een mix van producten die niet beperkt blijven tot een bepaalde branche. Wij verkopen plantjes, serviesgoed, kleinmeubelen, tassen, kaarten, babykleding en woonaccessoires. Aan de overkant heb je vooral in de steden verschillende conceptstores. Mooie winkels, met een duidelijke eigen stijl in prachtige hoge panden. Dat wilden wij ook.’
Manon: ‘Qua doelgroep richtten we ons aanvankelijk op jongeren van onze leeftijd die zich met ons en onze smaak kunnen identificeren. In de praktijk blijkt nu dat we een veel groter bereik hebben. Jonge meisjes kopen hier sieraden en mini-cactusjes en opa’s en oma’s babykleding voor hun kleinkind of een plantje voor de vensterbank.’
Hoe is jullie samenwerking ontstaan?
Manon: ‘We hebben ruim acht jaar samengewerkt in de bloemen en volgden allebei de opleiding tot bloemist. Daarnaast hebben we een goed gevoel voor styling en wilden we daar wel wat meer mee doen. Regelmatig bezochten we conceptstores aan de vaste wal en iedere keer weer zeiden we: dat moet hier toch ook kunnen.’
Marscha: ‘Uiteindelijk zette het idee zich steeds vaster in ons hoofd. De naam hadden we al: STEK. En toen kwam dit pand vrij. Perfect voor onze winkel. De locatie is goed en het is mooi hoog en uitnodigend. Het was glad en strak ingericht met witte voorzetwanden. Wij hebben alleen maar gesloopt. Toen kwamen er prachtige muren tevoorschijn.’
Inmiddels draaien jullie ruim een half jaar. Is er al veel veranderd?
Marscha: ‘Absoluut! We zijn begonnen met eigen middelen, zonder bank. Met een relatief klein budget moesten we alles doen. In het begin was de winkel daardoor nog vrij leeg. Maar ook omdat we wilden kijken welke producten goed zouden aanslaan en welke niet.’
Manon: ‘Nu werken we met meer dan 25 leveranciers en krijgen we dagelijks mails van andere leveranciers of we ook hun producten willen verkopen. Dat doen we meestal niet. We zijn heel selectief en blijven bij onszelf: alleen als we het zelf mooi vinden, komt het in de winkel. We ontdekken nu wel zo’n beetje wat goed gaat en wat niet.’
Jullie zijn er samen ingestapt in een tijd dat er vooral winkels verdwijnen. Was dat spannend?
Marscha: ‘Nee. We hebben daar geen moment over getwijfeld. Texel kan wel een frisse wind gebruiken! We durfden het aan omdat het huidige winkelbestand van Den Burg naar onze mening wel wat vernieuwing kan gebruiken. Gelukkig gebeurt dat nu ook wel. Er komen mooie zaken bij.’
Manon: ‘Bij veel winkels is het assortiment al jaren hetzelfde en ook verschillende panden werden niet optimaal onderhouden. Ik heb het idee dat wij de boel een beetje wakker hebben geschud en ook zittende ondernemers weer wat enthousiaster hebben gemaakt.’
Hoe bevalt het ondernemerschap?
Manon: ‘We hebben nooit echt de wens gehad om zelfstandig te ondernemen. We wilden STEK doen, maar dan wel samen. Alleen was ik er nooit ingestapt en Marscha ook niet. We vullen elkaar aan. Zelf mag ik nog wel wat zakelijker worden en me wat harder opstellen.’ Grinnikend: ‘Ik ben nog een beetje te lief.’
Marscha: ‘Ik vind het leuk. Het past perfect in de zoektocht naar wat ik wil en wat bij me past. Ik ben snel verveeld. Hier heb ik vrijheid en kan ik mijn eigen dingen doen. Manon en ik maken elkaar sterker en hebben een prima werkverdeling: Manon beantwoordt de mails, ik doe de boekhouding, samen doen we de winkel en pakken we de overige taken op. Elke week gaat een van ons naar de plantengroothandel in Aalsmeer.’
En dan maar afwachten wat er is ingekocht?
Marscha lacht: ‘Ja, soms wel! Natuurlijk overleggen we dat vooraf, maar het aanbod wisselt en je weet nooit wat je tegenkomt. Meestal vinden we alles leuk wat de ander inkoopt. Soms niet, maar dat maakt het juist leuk.’
Manon: ‘We zitten behoorlijk op een lijn. Onlangs hebben we de hele winkelinrichting omgegooid. Dat was ook nodig, omdat we Rituals erbij hebben gekregen.’
Rituals is heel populair en maar in een beperkt aantal winkels verkrijgbaar. Was het lastig om het dealerschap te krijgen?
Manon: ‘Dat was het zeker. Rituals heeft strikte eisen en voorwaarden. Ze beschermen hun merk goed. Er waren al eerder al aanvragen vanaf Texel geweest, maar en die werden afgewezen. Over onze winkel waren ze enthousiast. Ze vonden STEK goed passen bij Rituals en vooral ons vernieuwende concept sprak aan. Uiteindelijk hebben we nu voorin een prachtige Ritualshoek ingericht.’
Marscha: ‘Begin oktober moesten we plaatsmaken voor een kast van drie meter. Dat was voor ons een mooie aanleiding om de winkel weer eens lekker om te gooien.’
Is STEK het begin van een keten conceptstores onder jullie leiding?
Marscha: ‘Haha, wie weet! We fantaseren wel eens over meer winkels. Een conceptstore in een stad als Amsterdam. Misschien in de toekomst.’
Manon: ‘Eerst maar deze winkel. We hebben het aantal vierkante meters al vergroot. Het magazijn is bij de winkel gekomen omdat we ruimte te kort hadden. Gelukkig konden we de garage van de bovenbuurvrouw erbij huren. Misschien openen we in de komende jaren meer winkels, maar dat is best lastig. Dan moeten daar andere mensen werken. En STEK, dat zijn wij.’