Aron Zeeman
Mediatalent van het jaar
Zijn passie ligt in de televisiewereld. Zijn hart ligt op Texel. Aron Zeeman (23) is een mediatalent en daardoor veroordeeld tot Hilversum. Maar hij onderhoudt de band met het eiland.
‘Bizar dat je nu belt. Ik ben net aan het onderzoeken of ik Texel Kijken en Luisteren nieuw leven kan inblazen. Leuker, frisser en veel professioneler. Ik weet nog niet precies in welke vorm, maar het kriebelt.’ Vijf jaar geleden verruilde Aron het eiland voor Hilversum. Met zijn belangstelling voor radio en tv de meest logische keuze. Niet voor een mediaopleiding, maar in dienst van facilitair bedrijf EMG, voorheen United, waar hij het vak in de praktijk kon leren.
Het ging niet vanzelf, Aron had heimwee. ‘De eerste tijd ging ik elke vrije dag heen en weer. Inmiddels heb ik hier een leven opgebouwd en is dat gelukkig minder. Al ga ik nog zeker één keer per maand terug naar Texel.’
Praktijkervaring
Aron begon als assistent. ‘Het trekken van kabels, bedenken hoe iets technisch moet, dat alle camera’s en geluidsapparatuur werken, je bent er verantwoordelijk voor dat alles goed binnenkomt in de regiewagen. Iedereen die nu cameraman, regisseur of producent is, heeft deze route gevolgd. Het klinkt misschien alsof je onderaan begint, maar zo is dat bij ons helemaal niet. We zijn echt een team. Als we klaar zijn met onze eigen taak, helpt iedereen elkaar.’
Het leren in de praktijk paste hem als een handschoen. En het werkt volgens Aron beter. ‘Ik begeleid veel mensen die van een audiovisuele opleiding komen. Wat wij in de praktijk doen, wordt niet aangeleerd op zo’n school. Als je bij ons graag wil en er hard voor werkt, dan kan je ook zonder zo’n vooropleiding doorgroeien. Kijk maar naar mij. Ik dacht altijd dat ik een kleine voorsprong had, omdat ik al wat met radio en Texel Kijken en Luisteren had gedaan.’ Hij moet hard lachen. ‘Nou, dat viel even tegen. Ik wist niks.’
Schakel
Sinds oktober vorig jaar is Aron ‘schakel’. Het betekent dat hij achter de knoppen zit in de regie. ‘Ik zit naast de regisseur en de regieassistent. Samen met de crew maken wij het programma. Ik ben degene die schakelt wat er op televisie komt. De regisseur geeft bijvoorbeeld aan welke camera hij wil, ik druk op de knop. Ik schakel niet alleen tussen cameraposities, ik zorg ook dat titels op het juiste moment worden opengezet of filmpjes worden ingestart of dingen die je achterin je scherm ziet. Alles gaat via mijn schakeltafel. Er moet veel tegelijk gebeuren. Bij voetbal maak je bijvoorbeeld meerdere programma’s tegelijk. De officiële ESPN-feed en tegelijk een uitzending voor de NOS, zonder dat daarop die ESPN-verslaggeving te zien is. Dit vraagt een hele andere focus dan mijn vorige werk, alles gebeurt heel ad hoc.’
Kilometers maken
De regisseur zegt welk camerabeeld hij wil. Als Aron ziet dat een andere camera van dezelfde situatie een betere opname heeft, start hij die soms op eigen initiatief in. ‘Dat moet je in een split second beslissen en durven. Het hangt van de regisseur af of je dat kan maken. Ik doe dit werk nog niet zo lang en het is snel gegaan. Het is fantastisch en ik wil steeds meer. Maar ik moet hierin eerst meer kilometers maken.’
Veel programma’s die op tv te zien zijn worden door EMG gefaciliteerd. De werkzaamheden van Aron zijn daardoor gevarieerd. ‘Ik doe veel eredivisievoetbalwedstrijden en andere sportevenementen, voor de NOS het Achtuurjournaal, het Jeugdjournaal en Nieuwsuur en daar komen dan losse uitzendingen bij, zoals talkshows of festivals of de programma’s van Ziggo Sport. Als ‘schakel’ kan je worden aangevraagd door een regisseur. Ik doe dit nog maar sinds oktober, anderen al vele jaren. Er zijn gelukkig regisseurs die het aandurven met mij. Het is tof dat ze me die kans bieden.’
Dromen
Hoewel Aron geniet van zijn huidige werk, staat zijn hoofd niet stil. ‘Bij Texel Kijken en Luisteren kon ik alles zelf bedenken en doen. Ik wist nog niet hoe dat heette, maar ik was producent, regisseur, presentator, montage…alles tegelijk. Dat is wel wat ik erg leuk vind, iets van het begin tot het einde maken, inclusief het klantencontact vooraf. Ik blijf echt nog wel een paar jaar schakelen, want het is te bijdehand om al na vier maanden het volgende te willen. Maar ik wil ooit wel meer, ik heb nog veel dromen en ideeën.’
Podcast
Als kleine stap in de toekomst is Aron met collega en goede vriend Willem Jongsma de podcast Wim & Ron begonnen. Daarin spreken ze met gasten over hun vakgebied. Na de eerste editie is Aron kritisch. ‘Die was te technisch. Leuk voor vakgenoten, maar ik wil breder. Zodat iedereen mee krijgt hoe leuk televisie maken is.’ Omdat hij bij een televisiebedrijf werkt en in het kader van het opleiden van nieuwe cameramensen, is de podcast tevens als youtube-uitzending te bekijken. ‘Het is eigenlijk een mini-talkshow met een podcast. We hebben een regiewagen met vijf à zes camera’s. Het begon als een geintje, maar het is inmiddels best professioneel van opzet. Het leuke vind ik dat we alles regelen. De gasten, de totale bemensing, de vragen, de belichting, alles. Een beetje als Texel Kijken en Luisteren in Hilversum…’