Pieter Dogger
Autoschadebedrijf Schoenmaker

‘Uitdeuken en spuiten is handwerk en dat zal altijd zo blijven’

‘Niks zo mooi als een auto die zwaar gedeukt binnenkomt en na ons werk weer helemaal strak de deur uitgaat.’ Pieter Dogger is een vakman in hart en nieren. Al dertig jaar werkt hij voor Autoschadebedrijf Schoenmaker. Sinds begin dit jaar is hij samen met zijn zoon Jasper eigenaar.


‘Niet aan beginnen, over tien jaar ligt de hele sector op zijn reet!’ Het advies van visserman Willem Dogger aan zijn zoon liet aan duidelijkheid niets te wensen over. ‘Ik wilde misschien wel op de kotter, maar mijn vader vond dat een slecht idee. Hij heeft gelijk gekregen. Misschien een paar jaar later dan hij voorspelde, maar van de visserij is weinig meer over.’

In plaats daarvan had Pieter na de LTS verschillende baantjes. ‘Voor Texgro heb ik nog een tijd de horeca op het eiland bevoorraad. Met zware vaten bier slepen, de kelder van nachtcafé De Beerekuil in. Geen werk om heel lang te doen, ontdekte ik toen wel.’

Op twintigjarige leeftijd belandde hij bij Autoschadebedrijf Schoenmaker. ‘Ik zag een advertentie staan en heb gereageerd. Aan auto’s sleutelen leek me wel wat. Techniek heeft me altijd geïnteresseerd. Ik was nog maar net dertien, toen ik aan mijn eerste brommertje prutste. Later kwamen daar crossauto’s bij. Na de LTS heb ik de Leerschool van de Rijkswerf in Den Helder gedaan. Met een combinatie van werken en leren heb ik me daar in de autotechniek verdiept.’

Boerenwagens en fietsenrekken
De geschiedenis van het autoschadebedrijf voert terug tot 1927, toen de broers Jan en Cor Schoenmaker in De Waal een timmerbedrijf en wagenmakerij begonnen. Nadat hun werkplaats in de oorlog was verwoest, zetten ze een nieuw bedrijf op in Den Burg. In 1958 nam Jans zoon Cor de zaak over. Hij legde zich toe op carrosseriebouw en autoschades. Vanaf 1987 zwaaide zoon Toon er de scepter. ‘Toen ik begon, liep de oude Cor er nog rond. Het was een heel ander soort bedrijf. We maakten nog boerenwagens en fietsenrekken. En karretjes voor achter de auto. Die koop je nu al voor vier-, vijfhonderd euro. Daar kunnen wij ze niet voor maken.’

Pieter is nog maar net met zijn verhaal begonnen, wanneer een man zijn kantoortje binnenstapt. ‘De auto van mijn vrouw is aan de achterkant gekust, vooruit geschoten en daardoor ook aan de voorkant beschadigd. Wat gaat dat kosten?’ De auto blijkt nog te kunnen rijden – ‘zelfs de verlichting doet het nog’ –, maar voor de verzekering heeft de eigenaar een schaderapport nodig. ‘Weet je wat? Ik geef je een andere auto mee. Dan kijken we er vandaag even rustig naar’, stelt Pieter voor, terwijl hij opstaat.

Weer terug vertelt hij dat dit soort dingen er altijd tussendoor komt. ‘Dat is wel eens lastig, want bij een reparatie zit je altijd met je planning van spuiten en drogen. Daarnaast zijn we het enige bergingsbedrijf op Texel en werken we ook voor de ANWB. Dros of Grisnigt gaat er als wegenwacht bij een oproep eerst op af. Valt een auto niet te repareren, dan zijn wij aan de beurt om ’m weg te slepen. Dan laat je je andere werk even liggen. We moeten flexibel zijn.’

Geen dag hetzelfde
Repareren vindt hij het mooiste. ‘Niks zo mooi als een auto die zwaar gedeukt binnenkomt en na ons werk weer helemaal strak de deur uitgaat. Dat wordt gewaardeerd, mensen zien het. Uitdeuken en spuiten, dat is handwerk. En dat zal altijd wel zo blijven. Een andere keer krijg je een caravan binnen waarvan het dak eraf ligt en die moet worden gerepareerd. Dat maakt het leuk. Geen dag is hetzelfde. Het is misschien wel daarom dat ik het zolang volhoud.’

Al het werk bij Schoenmaker wordt door drie man verricht. ‘We zijn al heel lang met z’n drieën. Ooit hebben we het wel eens een korte periode met z’n vieren gedaan. Best handig, maar het kostte ook veel. Dan werk ik maar liever zelf af en toe een uurtje langer door.’

Oplossing met VOF
Vijf jaar geleden werd Pieter mede-eigenaar, als firmant naast Toon Schoenmaker. ‘Het was al langer het plan om het bedrijf over te nemen. Maar financieel kon het nog niet. Je praat wel over een groot pand en vijf auto’s. Eric van Dolleweerd, onze boekhouder van Van Braak Accountants (VBA), heeft deze oplossing bedacht.’

Nadat Pieter twee jaar geleden de enige eigenaar was geworden, is het bedrijf sinds 1 januari dit jaar opnieuw een VOF. ‘Mijn zoon Jasper is erbij gekomen. Hij is van oorsprong autospuiter. Een tijdje geleden heeft hij zijn grootrijbewijs gehaald. Nu mag hij ook op de bergingswagen. Niks leuker dan met je zoon een bedrijf te hebben.’

Veel lof zwaait Pieter toe naar zijn boekhouder. ‘Eric vond een VOF het verstandigst. Zo kan Jasper er langzaam in groeien. Ik ben daarin meegegaan. Een kwestie van vertrouwen, Eric heeft er verstand van. Ik ken een hoop ondernemers, ook in mijn hardloopgroep, en allemaal zitten ze bij VBA.’

Simpele administratie
De boekhouding doet Pieter – op advies van VBA – met Exact Online. ‘Je maakt een foto van de factuur en die vliegt zo het computersysteem in. Het moet simpel. Als ik de administratie leuk had gevonden, was ik wel boekhouder geworden. Ik zit er wél bovenop. Elke week neem ik de tijd om facturen te versturen. En tijdig een herinnering, als het te lang duurt voordat ze worden betaald. Dat houdt het overzichtelijk.’

De toekomst ziet Pieter met vertrouwen tegemoet. ‘Met Jasper en onze medewerker Stefan Raateland – hij werkt sinds vier jaar bij ons – vormen we een prima team. Natuurlijk was het wel even wennen. Ik doe dingen al jaren op dezelfde manier. Die jonge jongens hebben het soms net even anders geleerd. Dat is ook een kwestie van loslaten. En soms van fouten laten maken. Maar over het algemeen gaat het super.’

Door: Joop Rommets, foto: Stefan Krofft
Publicatiedatum: juni 2022

Word nu abonnee

ontvang 4 nummers voor € 24,95