Erik en Karin Rossing
Eigenaren TX44
Erik en Karin Rossing waren nog piepjong toen ze bijna dertig jaar geleden de bedrijfsleiders werden van hotel De Lindeboom. Het werd geen succes, buiten hun schuld. Nu zijn ze terug op Texel, als eigenaren van rondvaartschip TX44.
Hij kan het soms nog bijna niet geloven. ‘Gisteren heb ik een paar uur lang in de stuurhut gezeten en alleen maar om me heen gekeken. Ze zullen wel hebben gedacht: wat moet die vent daar? Maar ik zat echt te genieten.’
Eigenlijk had de in Drenthe opgegroeide Erik kapitein willen worden, maar als zanger en toetsenist kon hij al jong een aardig zakcentje verdienen. Ook op Texel, waar hij een vakantiebaantje in hotel De Lindeboom had en als zestienjarige bij toneelvereniging Sint Jan het bal nà opluisterde. ‘Na de mavo ben ik gestopt met school. Ik ging liever werken.’ Hij nuanceert: ‘Ik heb nog wel de middelbare hotelschool en de bakkersvakschool gedaan. Maar de zeevaartschool is er niet meer van gekomen.’
Jarino
In 1990, net 22 jaar oud, kreeg hij de kans om bedrijfsleider van De Lindeboom te worden. Samen met zijn twee jaar jongere vrouw Karin hapte hij toe. Een succes werd het niet. Het hotel aan de Groeneplaats was eigendom van Jarino, de roemruchte projectontwikkelaar die in de jaren zeventig en tachtig flink aan de weg timmerde op Texel, maar die uiteindelijk roemloos ten onder ging. ‘Ons was voorgehouden dat er heel veel mogelijk was. Maar alles wat we verdienden, werd meteen naar een andere bankrekening doorgesluisd. Daardoor konden wij op een gegeven moment onze leveranciers niet meer betalen. We schaamden ons rot en slopen door het park om maar niet gezien te worden’, vertelt Karin.
Na twee jaar keerden ze terug naar Drenthe, waar ze in een boerderij in Eext buffetrestaurant De Schaopwas begonnen. De formule hadden ze gezien in de Achterhoek, waar Karin haar wortels heeft. Het werd een enorm succes. ‘We zaten vanaf de eerste dag vol. Het was nieuw en apart, iedereen wilde het meemaken. Het was ook echt mooi. Het eten zat niet in grote bakken, maar in koperen kleine pannetjes. Daardoor had je ook als laatste gast niet het idee dat de boel al leeggeroofd was.’
Een bijzonder concept vormden ook de fluisterbootjes in de vijver, waarop je kon barbecueën. Erik: ‘In de begintijd gaven we de gasten een walkietalkie mee. Als ze iets nodig hadden, konden ze dat doorgeven en werd het door één van de koks gebracht. Daarmee zijn we gestopt, het was erg tijdrovend. Ook de koks vonden het fantastisch. Ze namen alle tijd iets weg te brengen.’
Gasten in shock
Vier jaar geleden zetten ze het bedrijf te koop. ‘De formule werd steeds meer afgekeken. Er zijn nu vijftien buffetrestaurants in de regio. Daardoor moesten we steeds meer onder de prijs werken.’ Veel gegadigden waren er aanvankelijk niet, totdat ze afgelopen najaar aankondigden nog één maand open te zijn en er dan écht mee op te houden. Erik: ‘Plotseling stonden RTV Drenthe en het Dagblad van het Noorden op de stoep.’ Karin: ‘We waren heel bekend. Gasten waren in shock. Ze moesten huilen, kwamen met cadeautjes. Toen de nieuwe eigenaar bekendmaakte op dezelfde voet verder te gaan, was de opluchting groot.’
Het besluit om naar Texel terug te gaan, was snel genomen. ‘De bijzondere band is altijd gebleven. In ons restaurant stond ook de oude bakkerskar van bakker Kikkert. Die hebben we ooit gekocht van Dirk Biesboer. Die komt nu mee terug naar Texel.’
Ze onderzochten de mogelijkheden om een bedrijf te beginnen en voerden gesprekken om een strandpaviljoen over te nemen. Totdat ze van hun oude vriend Ronald Kleinveld de tip kregen dat het rondvaartschip TX44 van Adrie Hutjes te koop stond. Voor Erik dé kans om zijn oude droom waar te maken. ‘Een paar jaar geleden was ik ziek en noodgedwongen thuis. Ik heb de gelegenheid te baat genomen om mijn groot vaarbewijs te halen.’ Trots: Ik heb een jaar lang heel hard gewerkt. Ik ben helemaal geen studiebol, maar ik was zo gedreven, dat mijn laagste cijfer een 9 was.’
Laaiend enthousiast
Ze zijn laaiend enthousiast over het in 1949 gebouwde schip, dat ooit werd gebruikt om personeel van de werf RDM te vervoeren en ook op de Rijn met passagiers heeft gevaren. De TX44 is acht jaar eigendom van Hutjes geweest en verkeert in prima staat. ‘Adrie is er altijd erg zuinig op geweest. Hij heeft een nieuwe motor en zit goed in de verf. We willen alleen het interieur een wat stoerdere uitstraling geven.’
Onveranderd blijven Erik en Karin rondvaarten over de Waddenzee en naar de Razende Bol en de marinehaven verzorgen. ‘We willen wel de keuken meer gaan gebruiken. Met een paar keer per week een avondcruise bijvoorbeeld. De ene keer kun je dan onbeperkt pannenkoeken eten en de andere keer spareribs, mosselen of kibbeling.’
Het schip kan ook worden afgehuurd voor feesten en partijen. ‘We hebben er nog bijna geen ruchtbaarheid aan gegeven, maar er is nu al vraag naar. Via Facebook loopt dat heel aardig. Normaal hebben we plaats voor 250 passagiers: 125 binnen en 125 buiten. Maar bij feesten houden we het beperkt tot 80. Dan hebben ze een beetje de ruimte. De keuken bemannen we zelf, eventueel in samenwerking met een cateraar.’
Erg blij zijn ze dat Adrie voorlopig blijft varen. Ook Anno Cupido en Kees Jongedijk zijn beschikbaar. ‘Allemaal mannen die jaren hebben gevaren, maar nog geen zin hebben om de hele dag thuis te zitten. En ze vinden het ook nog eens leuk om gasten mee te nemen. Daar hebben we geluk mee. En Carla van Wijngaarden blijft ons helpen in de horeca. Dat is ook heel fijn.’